Dosta smo odmarali i izležavali se, vrijeme je da se prebacimo u aktivu. Septembar je idealan period za donošenje odluka o promjenama u našim životnim navikama. Mada, uvijek je pravo vrijeme za promjene, pa zašto to ne bi bilo sada?

Jeste li spremni za jedno ozbiljno čišćenje organizma na svim nivoima?

Kako Health Coaching nalaže, važno je da obuhvatimo svaki aspekat naše ličnosti: duhovni, fizički, emocionalni I mentalni. Ako se odlučimo ući u neki od procesa detoksa onda je važno da izborom namirnica pokrenemo eliminaciju vode iz organizma, crijevnu peristaltiku I pomognemo jetri da obavlja svoju fiziološku f-ju, što bolje. Osim toga, izborom hrane utičemo direktno na naše emocije, ali I naše raspoloženje. Te da bi se detoksikovali na svim nivoima važno je da očistimo se od teških misli I turobnog raspoloženja, da prigrlimo ove sunčane dane s obje ruke I zakoračimo u ovo ljeto sa željom I odlukom da će ovo biti naše najbolje ljeto do sada.

Da otklonimo stres I pomognemo našem biću da se relaksira iznutra, da pokrenemo naše cijenjeno tijelo I priuštimo mu jedan vid akcije kakvu ne pamti I da naše ćelije I svako vlakno našeg bića nahranimo dobrom I kvalitetnom, cjelovitom hranom. Da bi naše tijelo pokrenuli na detoksikaciju (eliminaciju otrova iz našeg organizma) potrebno je da udružimo aktivnosti na više frontova: korekcija ishrane (više info o tome ovdje), dovoljna hidratacija, meditacija, fizička aktivnost I adekvatan unos probiotika I prebiotika.

1.       Osigurajmo unos vode u naš organizam

Potrebe za vodom su individualne. Kolike su naše potrebe zavisi od godina starosti, zdravstvenog statusa, aktivnosti, klimatskih uslova u kojima živimo.  Opšte preporuke su 2,7 litara dnevno za žene i 3,7 litara dnevno za muškarce.

Oko 20% dnevnih potreba za vodom se doista zadovoljava putem ishrane, tako da je važno uključiti hidratantnu hranu, kao što je voće i povrće, u vašim obrocima tokom dana. Kvalitet vode koju pijete je jednako važan faktor  kao I količina. Konzumacija izvorne  ili filtrirane vode može da vam pomogne u smanjenju izlaganja kontaminantima, koji se  ponekad se nalaze u našim slavinama.

Značaj vode je višestruk:

• Umanjuje žudnju za hranom

Dehidratacija se ponekad može pomiješati s osjećajem gladi, tako da unosom vode zapravo pomažemo u smanjenju žudnje za hranom.

• Poboljšava digestiju

Biljna vlakna u hrani  imaju tendenciju da dobiju sve zasluge, kada je u pitanju pravilnost varenja. Međutim, pored ishrane koja je bogata biljnim vlaknima veoma je važan I unos vode u organizam.Voda za piće je neophodna za održavanje zdravlja crijeva!

• Daje koži potreban sjaj

Koža se smatra najvećim organom u tijelu. Pošto voda za piće pomaže u hidriranju ćelija, koža će imati zdravi sjaj, biće putena I baršunasta, ukoliko se tijelu obezbijedi dovoljna količina vode.

• Poboljšava mentalni fokus Pošto je naš mozak napravljen od oko 70% vode, održavanje pravilne hidratacije će pomoći da bolje mislimo, imamo bolji fokus I budnost.

• Daje energiju

Voda pomaže u ublažavanju uobičajenih znakova dehidratacije, kao što su glavobolja i umor I sigurno će nam pomoći da se osjećamo manje tromo tokom dana.

Par savjeta:

• Iscijedite limun u vodu – ponekad samo jedna kap kiselosti može oplemeniti ukus vode.

• Napravite svoj mali spa centar u staklenom bokalu.  Dodajte malo krastavca, dinje ili čak zelenu jabuku I  malo bobičastog voća u vodu – pomiješajte je kako bi svaka doza bila dovoljno obogaćena

• Nabavite  bocu vode za višekratnu upotrebu koja će vam biti pri ruci. Neka vaš bude cilj da se napunite I ispraznite ovu bocu  više puta na dan

• Popijte punu čašu vode ujutru da biste stimulisali varenje I hidrirali  tijelo.

• Nemojte čekati da budete žedni; žeđ je znak dehidratacije.

  1. Meditacijom do smirenog uma

Meditacija je savršena tehnika koja nam pomaže da prevladamo mode “fight/flight”.

Svaki put kada je tijelo izloženo stresu ono reaguje tako što upada u gore pomenuti mod. Ukoliko je tijelo hronično izloženo stresu ovaj mod može da ozbiljno naruši naše zdravlje. Praktikovanjem meditacije  se uključuje suprotan odgovor, koji  promoviše ravnotežu i smirenost, što nam pomaže da živimo ispunjenijim životom.

  • Smanjuje hormone stresa

Kortizol, glavni hormon stresa, oslobađa se kada smo pod stresom. Visoki nivoi kortizola mogu doprinjeti anksioznosti, mentalnoj zamagljenosti, depresiji, nesanici i promjenama raspoloženja. Višak kortizol takođe može uticati na insulinski odgovor našeg organizma i dovesti do upale. S druge strane, meditirajući, pomažemo našem tijelu da smanji nivo kortizola, indukovanjem stanja mirnoće, pojačavajući kognitivne funkcije i poboljšanjem  mentalnog zdravlja.Meditacija nas izaziva da ostavimo svoje brige iza sebe tako da se možemo  posvetiti stanju totalne relaksacije. To nas uvodi u  bolji san, dovodi nas do većeg fokusiranja i povećane kreativnosti.

• Stabilizuje disanje i otkucaje srca

Slično jogi, meditacijom  se fokusiramo  na duboko disanje i postajemo više svjesni. Ovo je suprotno od stresa koji povećava broj otkucaja srca.

• Omogućava dugoročnu otpornost  Redovna praksa poboljšava naš odgovor na stres tokom vremena. Osjećaćemo se jače mentalno i emocionalno, i stvari koje su nekada dodavale stres našem životu u jednom momentu prestaju da nas toliko uznemiravaju.

Par savjeta:

  •  Možete krenuti za praktikovanjem meditacije  tako što ćete posvetiti samo nekoliko minuta dnevno praksi. Kada počnete da se osjećate utemeljeno i udobno, ohrabrujem vas, povećajte vreme meditiranja.
  •  Meditirajte svaki dan u isto vreme Možete da meditirate čim se probudite ujutro ili pred spavanje. U svakom slučaju, izgovora nema. Probudite se 10ak minuta prije regularnog buđenja, ili jednostavno, otiđite na spavanje 10ak minuta prije no to regularno I radite.
  • Fokusirajte se na disanjeJedan od prvih koraka meditacije je koncentracija na vaše disanje. Kada smo pod stresom, često imamo povećan broj otkucaja srca, tako da će nam dubok, dugi dah pomoći, opuštaće nas postepeno I pomoći nam da uđemo u stanje mira, korak po korak.
  •  Utišajte telefon, isključite televizor i zatvorite vrata tako da vas ništa ne ometa. Sasvim je  u redu ako se misli pojavljuju dok pokušavate da meditirate. Pokušajte da primjetite misao i jednostavno pustite je, bez potrebe da misli koje se pojavljuju obrađujete, vrednujete, produbljujete I dajete joj bilo kakvo posebno značenje. Ponekad se previše fokusiramo na ideju da treba da  praznimo naš um i onda se obeshrabrujemo kada shvatimo koliko je teško! Zato, ne očekujte nikakvo savršenstvo I pojavu nekog čuda.

Ideja meditacije jeste da izoštrimo svoja čula, a da sve informacije, koje tokom meditacije primimo, ne vrednujemo. Cilj meditacije jeste da se opustite, a misli će se pojavljivati, samo ih pustite. Neka odu upravo onako kako su I došle.  Budite strpljivi sa sobom i otvoreni za sva nova iskustva.

  1. Osigurajmo unos probiotika i prebiotika

Da li ste znali da je 80% našeg imunološkog sistema locirano u tkivima digestivnog trakta? Upravo tu 400-500 različitih vrsta mikroorganizama čini sastav normalne flore koja nas štiti od štetnih bakterija i spriječava ih da se razmnožavaju i uzrokuju bolest.Probiotici su žive aktivne bakterije – žive u nama u harmoniji, čineći da naš stomak bude u redu. Probiotici su uglavnom acidofilne bakterije, tj. bakterije mlečno-kiselinskog vrenja. One razlažu laktozu do mliječne kiseline, snižavaju pH vrijednost u debelom crijevu, stvarajući kiselu sredinu koja nepovoljno utiče na razvoj patogenih bakterija. Ravnoteža između probiotika i patogenih bakterija je osnova za dobro zdravlje organa za varenje i cijelog organizma.

Prednosti probiotika:

• Poboljšava varenje

• Smanjuje zapaljenje

• Povećava imunitet i može pomoći da se zaštiti infekcija (smanjenje potrebe za antibioticima)

• Snižava šećer u krvi

• Poboljšava zdravlje kože

• Može poboljšati neke simptome duševne bolesti, kao što su depresija i anksioznost.

Probiotici se nalaze u mliječnim proizvodima I fermentisanoj hrani, kao što su: jogurt, kiseli kupus, kiseli krastavci, alga Kombucha, Miso, Tempeh.

Prebiotici su nesvarljiva biljna vlakna koja služe kao hrana za korisne bakterije (probiotike) i prirodno se nalaze u majčinom mlijekuTo su nesvarljivi oligosaharidi. Najčešći prebiotici su pektini, fruktooligosaharidi, inulin… Oni se prirodno nalaze u banani, jabukama, limunu, cikoriji, bijelom luku, praziluku, artičokama, sjemenkama lana, sjemenu konoplje, pasulju, sočivu, pistaćima, špargli a inulin se često dodaje mliječnim proizvodima. Prebiotici iz grupe fruktooligosaharida obezbjeđuju energiju, ali ne podižu nivo glukoze u krvi, pa se zbog toga koriste kao niskokalorični zaslađivači kod dijabetičara.

Prednosti prebiotika:

• Poboljšava varenje

• Hrani “dobre” bakterije

• Smanjuje zapaljenje

• Podržava funkciju imuniteta

• Poboljšava nivo holesterola

• Smanjuje rizik za debljanje, gojaznost i kardiovaskularne bolesti

• Poboljšava hormonsku ravnotežu

Zato osigurajte da vaša ishrana bude obogaćena probioticima I prebioticima. Uvijek sam za to da se kroz ishranu organizmu obezbijedi sve što je potrebno, a ako je baš neophodno, možete uzeti suplementaciju. U posljednje vrijeme su veoma popularni preparati koji imaju u sebi kombinaciju probiotika I prebiotika.

4.       Pokrenimo se

Da li vam se  ikada desilo da morate poći  u kupatilo tokom ili neposredno poslije određenih vježbi? To je zato što određeni tipovi vježbi povećavaju protok krvi i stimulišu crijeva.

Dok drugi faktori doprinose zdravom probavnom sistemu, kretanje po 30 minuta pet puta nedjeljno će poboljšati i vaše crijevo i cjelokupno zdravlje.

Evo nekoliko vežbi koje najbolje podržavaju varenje:

  • Joga

Neke poze joge, kao što su: seated spinal twist, cat-cow, and child’s pose, povećavaju protok krvi u probavni sistem. Aktiviraju vaše abdominalne  mišiće i jetru, podržavajući probavni proces. Osim toga, duboko disanje u bilo kojoj joga poziciji stimuliše probavni sistem.

  •  Tai Chi

Tai chi, drevna kineska praksa, je aktivnost koja se fokusira na istezanje I disanje. On koristi prirodnu težinu tijela, čime se poboljšava fleksibilnost i balans. Tai chi takođe povećava protok kiseonika u  krvi i poboljšava cirkulaciju, koja je neophodna za optimalnu funkciju crijeva.

Uticaj vježbanja na rad crijeva:

• Olakšava stres, što ima negativan uticaj na naša crijeva i cjelokupno zdravlje.

• Povećava nivo “dobrih” bakterija koje imate u stomaku, što štiti naš imunološki sistem i pomaže u održavanju zdravlja.

• Održava našu tjelesnu masu.

• Smanjuje zapaljenje, zatvor, nadutosti, koje su često znakovi da je organizam pun toksina I da nam je neophodan neki od detoks programa.


Ukoliko želiš da zakažeš individualni rad sa mnom možeš me kontaktirati na +382 67 207 194 ili mi piši na ivana@healthymood.me. Koučing se odvija on line, putem skype-a. Prva konsultacija je besplatna.

Zabranjeno je kopiranje ovog sadržaja bez dozvole autora.

 

 

Sviđa ti se post? Podijeli ga sa drugima!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *